Fietsen naar Praag 2018

Vrijdag 22 juni 2018 thuis- Doorn

"Helemaal naar Praag?” De toch al bolle ogen van onze B&B mevrouw vielen zowat uit de kassen. Hoe ver is dat wel niet? Gisteravond had een mede-koorlid het nog op 750 km geschat. Dat zou kunnen, rechtstreeks over de vluchtstrook maar dat hadden we afgelopen winter in Thailand al besloten: dat doen we niet meer. Niet in Thailand maar zeker niet auf der Autobahn. We zouden ook niet zo ver komen alvorens als niet volledig toerekeningsvatbare senioren te worden opgebracht.

Vanaf Millingen is de route ”Fietsen naar Praag” ruim 1100 km, daar komt nog 140 km Nederlands rivierenland bij. Want om in stijl van de rest van de tocht te blijven fietsen we langs Rijn en Waal naar Millingen. Eigenlijk stond dit traject vorig jaar al op de agenda. Maar door een iets te hoog arbeidsethos zouden we pas op dinsdag kunnen vertrekken, ivm een belangwekkende bespreking waarvan ik meende dat men mij daarbij niet kon missen. Het werd dan een beetje krap qua planning en bovendien was het afgelopen september regenachtig en maar 14 graden. In plaats van fietsen naar Praag kropen we toen ’s morgens bij 7 graden uit ons tentje op een (hoog)bejaardencamping in de Provence. Deze zomer maar weer gewoon fietsen dus.

Normaal gesproken begint de vakantie al op de oprit, maar door datzelfde arbeidsethos (en een stevige rugwind) werden we gisterochtend eerst naar Utrecht gedreven voor alweer een belangwekkende vergadering. Manlief las beneden de krant en deed een powernap. Maar toen was het klaar, vakantie, oostwaarts!

Zaterdag 23 juni Doorn - Emmerich 85 km
Zondag 24 juni Emmerich - Gahlen 73 km

Het bleef nog lang onrustig op de Rheinpromenade onder ons hotelraam. De goal von der Mannschaft in de laatste minuut van de blessuretijd werd met veel luidruchtig bier gevierd. Of werden daarmee de zorgen over een belabberd spelend elftal weggespoeld? Als dit het niveau is op een WK snap ik niet waarom onze jongens niet mee mogen doen. Maar we zijn hier niet om voetbal te becommentariëren, maar om te fietsen. Zo verlaten we op zondagochtend met een niet geheel uitgerust lijf een grauw en slaperig Emmerich. In de oorlog volledig platgegooid door geallieerde bommen, nadien met weinig gevoel voor esthetiek weer herbouwd. Een kapotgereden bierglas midden op de weg als restant van de feestvreugde kunnen we nog net ontwijken. De bakker was gelukkig al wel wakker. De rest van Duitsland lag nog te slapen. We rijden onder een bewolkte hemel door het West-Duitse platteland, minder gladgeschoren dan het polderlandschap. Maar desalniettemin geen special issue van de National Geografic waard. Vlakbij Rees stuiten we weer op de Rijn en drinken een kopje koffie op een alom tegenwoordig bankje. De zon prikt voorzichtig tussen de wolken door. We verbazen ons over de zondagse drukte op de rivier. Grote, lange vrachtschepen varen met kolen stroomopwaarts en met auto’s, grind en zand stroomafwaarts. Salonboten vol bejaarden naar beide kanten, net als containerschepen. Rijnreisjes waren de favoriete vakantie van mijn schoonmoeder zaliger, toen ze niet meer kon fietsen. Zittend met een advocaatje met slagroom in de panoramalounge genietend van het langzaam voorbijglijdende rivierenlandschap. Ik laat in het midden waar ze het meest van genoot. Misschien ooit ons voorland maar voorlopig kunnen we nu nog gewoon fietsend dit landschap ontdekken.

Rees blijkt wel een leuk stadje, met een kasteel, een stadsmuur en een gezellig pleintje. Het land wordt langzaam wakker. De honden van Duitsland hebben om half elf massaal aangegeven dat ze nu toch echt moeten plassen. Het fietspad vult zich verder met fietsende Duitsers. Uitgerust met helm, winterkleding, splinternieuwe fietstassen. En tergend langzaam fietsend. We zijn knap druk met groeten.

Na Wesel verlaten we de Rijn en volgen het dal van de Lippe. In Gahlen wacht ons Gasthof zur Mühle. Het zal we Schnitzel mit Pommes worden vanavond.

maandag 25 juni Gahlen - Hamm 94 km
dinsdag 26 juni Hamm- Paderborn 87 km
woensdag 27 juni Paderborn- Warburg 66 km

Ruhetag

We sluiten onze eerste fietsweek af met een rustdagje in Warburg. Een korte inspectie van onze B&B gisteren deed ons dat snel besluiten: ruime kamer, dito badkamer en dito balkon met uitzicht op een mediterrane daktuin en een Japanse vijver vol zenmediterende Koikarpers. Ze moest even in het grote boek kijken maar gelukkig konden we er een nachtje aan vastknopen. Na bijna 500 km in 6 dagen goed om het lijf even te laten rusten. Wasje doen, wandeling door het stadje, Einkaufen machen en terugblikken op een heerlijke fietsweek. Wat hebben ze het in Duitsland toch goed voor elkaar voor de vakantiefietser. Bijna alleen maar fietspad of hele rustige weggetjes. Langs de oevers van rivieren of kanalen. Af en toe een dorpje met Friseur, Fahrschule en gelukkig ook nog een bakker. Bankjes met prachtig uitzicht over de korenvelden. Vaak met prullenbak. De eerste heuvels fietsten we probleemloos op en zoefden we op glad asfalt daarna weer af. We hebben niks te klagen of het moest over die tien regendrupjes zijn die we tot nu toe op ons hoofd hebben gekregen. Inmiddels is de zomer hier ook gearriveerd, dus de lange fietsbroek kan onder in de tas. Als we de weersvoorspellingen mogen geloven hoeft die er niet meer uit  te komen. Kortom, we hebben het naar ons zin!

9 juli rustdag in Mariënbad

Oostblok

Gelukkig stonden er twee stoeltjes bij de receptie, zodat we onze vermoeide benen even rust konden geven tijdens de incheckprocedure. "Passports” had ze even tevoren verordonneerd. Daar was de middelbare, nauwelijks Duits sprekende mevrouw in doorkijkblouse vervolgens bijna een half uur mee in de weer. "Zeichnen!”. "Bitte”, zei ze nog juist erbij. Een A4 vol met Tsjechische tekst werd ter ondertekening voorgelegd. Nee, de fiets kon niet in de garage, nee, er was niet zoals gereserveerd een kamer met balkon beschikbaar en nee, er was niks te drinken want het restaurant was dicht. We wisten het onmiddellijk weer, we zijn in het voormalig Oostblok. 0 sterren service in een viersterren hotel. Op onze rustdag in het kuuroord Mariënbad vielen we van de ene in de andere verbazing over de nurksheid van de locals. Bram kreeg een tik van de kassajuffrouw omdat hij de boodschappen al wilde inpakken voordat de pintransactie geslaagd was. Ik werd met een pinnig handgebaar door de koster van de overigens prachtige Grieks-orthodoxe kerk terechtgewezen dat ik het geld niet in het daarvoor bestemde geldbakje had gelegd maar gewoon op het tafeltje. Dan heb ik het maar verder niet over de verbijstering bij het hotelpersoneel (dat om 11 uur al voltallig aan de lunch zat in "ons” restaurant) toen we meenden daar een kopje koffie te kunnen scoren. "Nein, jezt nicht!”.  Misschien komen er teveel toeristen in dit oord, met zijn prachtige barokke en neoclassicistische gebouwen en een zingende fontein. Dat komt de toeristvriendelijkheid meestal niet ten goede.  Maar ze hebben wel lekker bier hier. En heerlijke massages voor weinig geld. Dus we houden het wel vol vandaag.